Dátum posúdenia: VIII / 2012
Tento článok s možnosťou diskusie bol zverejnený na TRENDreality.sk.
Ak by sme veľmi chceli, mohli by sme účelovo hľadať na Novej Mýtnej slabé stránky. Objektívne, niekoľko chýb sme postrehli, avšak výsledok ako celok vyznieva, prekvapivo, veľmi dobre.
Urbanizmus a širšie okolie
Pôvodný pozemok medzi ulicami Radlinského a Mýtna, na ktorej stavba stojí, bol klasickým obrazom brownfieldu. Nová Mýtna je príjemným príkladom revitalizačného úsilia, kiežby obdobných stavieb v Bratislave pribúdalo. Zaiste, susedné parcely na tom nie sú dobre, avšak ak je preferenciou bývanie v širšom centre, potom treba počítať s prirodzenou mierou hluku či (vizuálneho) smogu.
Niektoré výhľady, najmä z vyšších podlaží, napríklad z bloku D na Blumentál, sú bez preháňania staromestsky pútavé. Dopravné napojenie a možnosť výjazdu na obe ulice, racionálne využitie potenciálu pozemku plus výšková kompozícia sú z nášho pohľadu veľmi dobre zvládnuté.
Kvalita projektu
Stavba pozostáva z troch budov (bloky B, C, D). Á-čkový blok označuje spoločný garážový priestor, z ktorého je prístup iba do blokov B a C. Bývanie v D-čku predstavuje nutný presun cez vnútroblok, čo bude nepraktické v zime, v daždi, s nákupom, ... Poštové schránky budú umiestnené iba v blokoch B a D, v tomto ohľade „trpia“ zase obyvatelia C-čka. Samotný garážový priestor je v celku logický, i keď prepojenie s výťahmi nie je úplne ideálne.
Prezreli sme si viacero bytov, o.i. 4i B701, 2i C703, 4i C704, 3i D606 a gars. D205. Pultové ceny od 102 do 456 tis. €. Typológia aj geometria bytov je rôzna, no všeobecne vyhovujúca. Samotnú atraktivitu bývania na tejto adrese ale značne podmieňuje orientácia (výhľady) a poschodie.
Osobitne treba zmieniť vonkajšie terénne úpravy, ktoré štýlovo dopĺňajú architektúru budov; aj napriek jednoduchosti pôsobia veľmi dobre a radíme ich po Parkville k tomu najlepšiemu, čo sme v Bratislave videli.
Inteligentnosť riešení
Priestranne pôsobia balkóny, čo je dané ich nadštandardnou hĺbkou. Mikroventilačné štrbiny sú umiestnené v rovine radiátorov, z exteriéru ich prezrádzajú plastové krytky. Je to rozumné riešenie ako eliminovať exteriérovú hladinu hluku (klik pre foto 1) a pre (foto 2).
Niektoré byty, napr. D606, majú lichobežníkový pôdorys, ktorý je v princípe dobre zvládnutý. Byty na vyšších podlažiach majú chodby presvetlené svetlíkmi, prípadne sú vybavené nezvyčajne lomenými strešnými oknami. V tomto ohľade si treba zvážiť spôsob údržby.
Výhradu máme k ergonómii WC. Vo viacerých bytoch nie je táto zóna riešená správne. Napríklad v byte B701 malo byť samotné WC posunuté viac k bidetu. Nepohodlie bude predstavovať nesúrodá podlaha (konvektor), obslužná šírka, tienenie a komplikovaný prístup na terasu (po namontovaní WC misy).
Použité stavebné materiály
Stavba je postavená z primerane kvalitných materiálov. Bola nám predstavená ponuka dokončovacích výrobkov a materiálov – podláh, dverí, sanity, obkladov, dlažieb, zásuviek atď. Vizuálne pôsobí táto ponuka dobre. Avšak je rozdiel medzi dlažbou z keramického črepu s glazúrou (v ponuke) a gresom (nenašli sme v ponuke). Dverné kľučky sú wb série, čo je vyslovene nemiestne šetrenie. Belgický výrobca drevených podláh nie je zlý, avšak tu zrejme rozhodovali nákupné marže, pretože kvalitná drevená podlaha by mala obsahovať aj primerané doplnky a nie nutnosť použiť lacné a nevábne plastové krytky pre radiátorové rúrky (klik pre foto). Naopak, veľmi dobrý dojem zanechal dizajn el. vypínačov a zásuviek. Náročnejšiemu zákazníkovi by sa tieto postrehy mohli hodiť.
Remeselné zvládnutie
Všetky recenzované byty okrem D606 boli v štádiu holobytu. Môžeme konštatovať, že takmer všetko stavebno-technické úsilie je zvládnuté dobre. Toto konštatovanie sa týka aj dokončovacích detailov, vrátane exteriérov.
Výnimkou sú podlahové potery, ktoré evidentne slovenské stavebné firmy nie sú schopné realizovať v intervaloch normatívu. Miestna rovinnosť podláh sa síce opravovala (stopy penetračného náteru + nivelit), avšak samotná oprava nedostatky riadne nevyriešila, napríklad v kuchyni C704 sme namerali vlny 5mm/2m. Tieto chyby sa neskôr spoľahlivo prejavia rýchlym opotrebovávaním spojov parkiet. Otázka na stavbyvedúceho teda znie, prečo mu vadila pôvodná nekvalita podlahových poterov, keď mu akože „opravená“ nevadí?
Finančná vsuvka
Naši klienti sa nás počas obhliadok nehnuteľností často pýtajú, ktorý projekt v centre by sme im odporučili na reálne bývanie. V tomto ohľade je preto škoda nastavených cien v Novej Mýtnej. Bratislava (ako miesto na život) ešte dlhé roky nebude mať hodnotový potenciál na to, aby čo i zlatom vykladaný 200-štvorcový mezonet s grande výhľadom mal cenovku cez 600 tisíc. Bolo by preto fajn, začať sa takýmto omylom vyhýbať.
Technické detaily
Nová Mýtna má príjemne zvládnutých viacero detailov. Uvedieme niekoľko, možno zaujímavých.
Prvým je výborne zvládnutá rampa (rampa je odborný termín pre naklonenú rovinu, v tomto prípade chodník) medzi blokmi C a D. Spádovanie je realizované v zmysle typologických zásad. Medzipodesty (rovné úseky) sú potrebné najmä pre vozičkárov a aj zdravým ľuďom uľahčujú chôdzu. Červenými čiarami je naznačená medzipodesta; úsek je čitateľný aj podľa zvlneného terénu vpravo.
Cit pre detail je možné vidieť napríklad pri ukončovacích a soklových lištách na podlahe.
Dobrý dojem zanechali schodiská a farebné kontrasty na prvom a poslednom schode. Primeraným riešením sú aj zachytávače snehu na streche, ktoré bránia nárazovým zosypom väčšej masy snehu v okolí strešných okien, resp. pri okraji strechy.
Na záver malá etuda z dopravnej problematiky: polomer zakrivenia vjazdu do garáží z Mýtnej ul. bol pôvodne taký malý, že dvojitá plná čiara musela byť „vidiecky preplátaná“. Každopádne, nazdávame sa, že súbežný vjazd a výjazd na tomto mieste bude možný maximálne tak pre vozidlá triedy mini.
Resumé
Nová Mýtna má chyby, ktoré sme uviedli. Rovnako má svetlé stránky, ktorých je kvantitatívne viac, aj keď o nich podrobne nepíšeme. Málokedy sa nám stáva, že z obhliadky odchádzame s dobrým celkovým dojmom. Tu sa to stalo.
celkový dojem terénne (exteriérové) úpravy |
rovinnosť podlahových poterov |
Stavebno-technické hodnotenie
Cena / hodnota